Rondom autoweg N18 bevinden zich de natuurgebieden de Slangenburg, de Wrange en Montferland. Vanwege deze autoweg zijn de gebieden niet meer met elkaar verbonden. 5 dichte faunatunnels bieden de oplossing om de gebieden weer met elkaar te verbinden en de dieren weg te houden van het verkeer op de weg.
Voorwaarde vanuit de opdrachtgevers Gemeente Doetinchem en Rijkswaterstaat was dat de faunatunnels langdurig zouden blijven functioneren.
Reptielen in Nederland hebben een geringe grootte, wendbaarheid en klimvermogen, daardoor zijn er hoge eisen aan de faunavoorzieningen voor reptielen. Daarnaast zijn consequent onderhoud en beheer van groot belang voor het goed functioneren van faunapassages. De opdrachtgever wilde met daglicht ervoor zorgen dat de tunnel overdag interessant zou zijn voor reptielen, amfibieën, egels en dassen.
Vanwege de lengte van de tunnel is gekozen om 3 Powerdaylight daglichtsystemen te monteren per tunnel. De systemen die hier zijn toegepast zijn de prefab faunasystemen met een diameter van Ø 35 cm met een ronde montageplaat. De positionering is als volgt: één vrijwel aan het begin, één in het midden en één aan het einde. De dieren die zich door de tunnel verplaatsen houden op deze manier altijd het gevoel het einde van de tunnel te zien.
Doordat het systeem geheel prefab wordt geleverd, is de installatie op locatie gemakkelijk. Daarnaast zijn de systemen onderhoudsarm; ideaal bij moeilijk bereikbare plekken als autowegen. Inmiddels zijn er diverse onderzoeken uitgevoerd of de faunatunnels naar wens functioneren en hieruit blijkt dat de faunatunnels met veel regelmaat gebruikt worden.
Wegen en kanalen doorsnijden in de provincie Drenthe verschillende natuurgebieden. Daardoor belemmeren ze het leefgebied van onder andere de otter en de ringslang.
Daglicht creëren in een faunatunnel onder de A28 tussen hectometerpaal 117.1 en 117.2.
De provincie Drenthe heeft hiervoor geïnvesteerd in een faunatunnel. Rijkswaterstaat werkte als wegbeheerder mee aan de aanleg van de faunatunnel. Om de faunatunnel te voorzien van daglicht heeft de gemeente de aannemer opdracht gegeven om in deze tunnel 2 stuks Powerdaylight Ø 25 cm daglichtsystemen te installeren.
De bestaande rotonde op het kruispunt kon de verkeersdrukte niet meer aan. In plaats daarvan werd er een turborotonde gerealiseerd, met een tunnel voor voetgangers en fietsers.
Duurzame en veilige verlichting in de tunnel voor voetgangers en fietsers.
Het monteren van 2 Powerdaylight Ø 53 cm daglichtsystemen, voorzien van dubbele koepels in het midden van de fiets- en voetgangerstunnel. Een speciale maatwerk afwerking zorgt ervoor dat de beide systemen van onderaf hufterproof zijn. ‘S avonds en ‘s nachts wordt het licht in de tunnel aangevuld met ledverlichting.
Park 20|20 in de Haarlemmermeer, nabij Amsterdam, is 's werelds eerste volledig opererende Cradle to Cradle werkomgeving. Het project is ontwikkeld door Delta Development Group, VolkerWessels en Reggeborgh Groep. Het park is gebouwd op een half verdiepte parkeergarage van circa 40.000 m². Daarnaast is het park voorzien van een Breeam certificaat.
Voor de bouw moest gebruik gemaakt worden van herbruikbare materialen volgens de Cradle to Cradle principes om zo een duurzame werkomgeving te creëren. De parkeergarage moest voorzien worden van daglicht, daarnaast moesten de daglicht systemen overloopbaar zijn.
Er zijn Powerdaylight daglichtbuizen gemonteerd in combinatie met de Powerdaylight overloopbare glasplaat die voorzien is van het Cradle tot Cradle certificaat. Daardoor zijn daglichtpunten gecreëerd ten behoeven van het Breaam certificaat.
Heijmans Infra B.V. is begonnen aan de werkzaamheden voor de verdubbeling van de N381 tussen Donkerbroek en Oosterwolde. De weg wordt aangepast van 1x2 rijstroken naar 2x2 rijstroken. De werkzaamheden zijn begonnen medio 2018 en zijn medio 2022 klaar.
De bestaande faunatunnels moesten worden verlengd. De verlenging van de dassentunnels moest in één dag plaats vinden, waardoor de migratieroutes voor de aanwezige dieren weer snel gebruikt kon worden.
5x prefab Powerdaylight faunatunnelsystemen met vlakke voet werden op de dag aangeleverd dat de faunatunnels verlengd werden door Heijmans infra B.V. Hierdoor waren s’ avonds de faunatunnels weer beschikbaar voor gebruik. Dankzij de daglichtsystemen wordt oriëntatie van de aanwezige dieren in de tunnel makkelijker en draaien ze niet halverwege de tunnel om.
Op de rotonde Brabantweg-Weverstraat vonden jaarlijks relatief veel verkeersongevallen plaats. Bij de meeste verkeersongevallen was er sprake van een (brom)fietser die geen voorrang kreeg van een automobilist. Deze onveilige verkeerssituatie leidde al jaren tot veel klachten en vroeg om een structurele oplossing. De werkzaamheden voor de aanleg van een fietstunnel nabij de Weverrotonde en de reconstructie van de Weverstraat werd in 2019 uitgevoerd. Het project werd gerealiseerd met financiële steun van de Provincie Limburg.
In samenwerking met de Gemeente Gennep heeft Roelofs het gehele proces, ontwerp, omgevingsmanagement en de uitvoering verzorgt vanaf het voorlopig ontwerp t/m de realisatie van de fietstunnel. De doelstelling was om te komen tot de maximale kwaliteit voor het beschikbare budget. Hierbij werden kansen op gebied van innovatie en circulaire toepassingen meegenomen. Door de lengte van de tunnel was daglicht in het midden niet meer mogelijk.
Er is één keer de Powerdaylight Ø 53 cm gemonteerd in de middenberm van de weg. De Powerdaylight voorziet de fietstunnel van daglicht in het midden van de fietstunnel. De gemeente had de wens om een regenboog effect binnenin de tunnel te creëren. Door het gebruik van de speciale plafondplaat is dit gerealiseerd. Daarnaast voorziet een maatwerk afwerking dat het systeem van onderaf hufterproef is.
De Johan Frisosluis bij Stavoren is voor de recreatievaart de belangrijkste doorgang naar de Friese meren. De sluis verbindt het Johan Frisokanaal met het IJsselmeer. Bij dagjesmensen is de sluis met de vele schepen een echte bezienswaardigheid.
In de zomermaanden verwerkt de sluis veel vaartuigen en daardoor liep de wachttijd soms op tot twee uur. Om deze reden werd de sluis uitgebreid. Het project kreeg vooropgestelde ambities mee, zoals duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. De architect en uitvoerder hebben de creatieve vrijheid genomen en een innovatief plan uitwerkt. Dit resulteerde in bijvoorbeeld een ontvangstruimte voor de toeristen. Op deze plek kunnen bezoekers en recreanten terecht voor informatie over gastvrij Fryslân en Het Friese Merenproject.
Om de bezoekers zo dicht mogelijk bij het water te brengen, ligt de bezoekersruimte onder het maaiveld. De ruimte is daarnaast afgewerkt met een sedumdak, waardoor deze opgaat in de omgeving. Doordat het bezoekerscentrum zo laag en ondergronds ligt, is extra daglichttoetreding een welkome aanwinst.
Voor het belichten van de semi-ondergrondse bezoekersruimte is gekozen voor het daglichtsysteem Powerdaylight. De Powerdaylights zijn op een speelse manier gepositioneerd. Het gebouw krijgt door het extra daglicht een ruimtelijkere uitstraling. Op 8 mei 2014 is de tweede sluis door koning Willem-Alexander officieel geopend.