Daglicht in winkels
Onderzoek heeft aangetoond dat klanten langer blijven en meer uitgeven in een winkelomgeving die verlicht is met daglicht. De stijging in verkoop kan wel oplopen tot 40%.
Daglicht maakt de winkel niet alleen aantrekkelijker voor de klanten, het geeft ook een perfecte kleurweergave van de producten, zodat klanten de artikelen in de ware kleuren kunnen zien.
Daarnaast zal daglicht een positief effect hebben op de concentratie van de medewerkers, door de beter verlichte werkomgeving.
De voordelen van daglicht in winkels werden in 1993 al duidelijk, toen Walmart een buitengewone omzetstijging realiseerde in hun eerste energiezuinige winkelpand in Kansas.
De helft van deze winkel was verlicht met daglicht, en de verkoop van de daar gepresenteerd producten nam aanzienlijk toe in vergelijking met die in de andere helft van de winkel, waar de verlichting bestond uit TL-lampen.
Walmart deed vervolgens een test door de producten te verwisselen om de resultaten te controleren: ook de andere producten die nu in het daglicht gepresenteerd werden, kregen een zelfde stijging in verkoopcijfers.
In 1999 kreeg een groot onderzoeksbureau de opdracht van PG&E (energieleverancier) om de effecten van daglicht op verkoopresultaten in de detailhandel te onderzoeken. Gedurende 18 maanden analyseerde het bureau de verkoopcijfers van 108 winkelpanden van een grote winkelketen, waarvan twee derde verlicht werd met daglicht, en één derde door kunstlicht. De resultaten waren eenduidig en toonden een duidelijk verband tussen daglicht en verkoopresultaten. De invloed van daglicht bleek, naast de openingstijden van de winkels, de meest constante factor om verkoopcijfers te voorspellen. Uit het rapport bleek dat er tot wel 40% stijging in verkoopcijfers mogelijk is door de toevoeging van daglicht.%.